Ce este si cum functioneaza turbo?

Ce este si cum functioneaza turbo?

Daca intentionati sa va cumparati o masina second hand, cu motor diesel, s-ar putea sa va intrebati ce este turbosuflanta. Este firesc acest lucru, mai ales daca nu aveti cunostinte in domeniu, si mai ales daca auziti ca diferite cunostinte au cheltuit multi bani pentru reconditionari turbosuflante. Veti afla mai multe detalii despre turbo, despre ce este si cum functioneaza, iar la final veti dori o masina turbo.

Un turbocompresor este un dispozitiv montat pe motorul unui vehicul care este conceput pentru a imbunatati eficienta generala si a creste performanta. Acesta este motivul pentru care multi producatori auto aleg sa-si turbocompreseze vehiculele. Noile Chevrolet Cruze 2016 si Malibu sunt oferite ambele cu motoare turbo si, pe masura ce trece timpul, tot mai multe vehicule vor fi echipate cu acestea.

Cum functioneaza?

Un turbo este format din doua jumatati unite intre ele printr-un ax. Pe o parte, gazele de evacuare fierbinti rotesc turbina care este conectata la o alta turbina care aspira aerul si il comprima in motor. Aceasta compresie este cea care ofera motorului o putere si eficienta suplimentara, deoarece cu cat poate intra mai mult aer in camera de ardere, se poate adauga mai mult combustibil pentru mai multa putere.

Avantaje

Pe langa puterea suplimentara, turbocompresoarele sunt uneori denumite dispozitive care ofera „putere gratuita” deoarece, spre deosebire de un supraalimentator, nu necesita puterea motorului pentru a-l conduce.

Gazele fierbinti si in expansiune care ies din motor sunt puterea unui turbocompresor, astfel incat sa nu se scurga puterea neta a motorului. De asemenea, motoarele turboalimentate nu sunt afectate la fel cum sunt motoarele aspirate natural atunci cand merg la altitudini mai mari. Cu cat inaltimea este mai mare cu un motor natural aspirat, cu atat devine mai greu sa obtina oxigen din cauza atmosferei subtiri.

Un turbocompresor se confrunta cu aceasta problema, deoarece forteaza oxigenul in camera de ardere a motorului, uneori de 2 ori presiunea atmosferei.

Turbocompresoarele imbunatatesc, de asemenea, eficienta combustibilului unui vehicul, cu toate acestea, exista o conceptie gresita in ceea ce priveste vehiculele turbocompresate si eficienta combustibilului.

Preluarea unui motor aspirat natural si baterea unui turbocompresor pe acesta nu va imbunatati eficienta combustibilului. Modul in care producatorii imbunatatesc eficienta combustibilului, desi turboalimentarea este prin dimensionarea in jos a unui motor si apoi prin turbo.

De exemplu, luati un motor de 2,5L inline-4 aspirat in mod natural si reduceti deplasarea la 1,4L si apoi turfonati-l. Motorul mai mic, cu turbocompresie, va avea in continuare aceleasi cifre de performanta (sau putin mai bune), insa, din cauza deplasarii mai mici, ar utiliza si combustibil mai putin.

Dezavantaje

Turbocompresoarele au 2 dezavantaje principale in comparatie cu un motor aspirat natural sau supraalimentat. In primul rand este caldura. Deoarece un turbo este alimentat de gaze de evacuare fierbinti, devine foarte cald.

Uneori, in anumite conditii ale motorului, turbocompresorul in sine ar putea incepe sa se aprinda rosu, dar, desigur, acest lucru nu se intampla in conditiile de conducere de zi cu zi; se intampla atunci cand motorul este impins la limitele sale pentru o perioada continua de timp.

Acesta este motivul pentru care vedeti cateva masini sport turbo cu guri de aerisire in capota sau in lateral, este sa incercati sa va miscati aerul prin golful motorului si sa pastrati lucrurile la rece.

Celalalt mare dezavantaj al unui turbocompresor este ceva numit turbo lag. In anumite conditii, de fiecare data cand puneti piciorul in jos pe acceleratie, exista o intarziere intre momentul in care cereti putere de la motor si momentul in care incepeti sa o simtiti. Acesta este turbo lag.

Atunci cand turatia motorului este scazuta, nu exista o multime de gaze de evacuare care trec prin turbocompresor, astfel incat atunci cand cereti energie de la motor, turbina cu turbocompresor are nevoie de timp pentru a incepe sa se roteasca la o viteza optima. Efectele acestui lucru pot fi reduse prin trecerea la o viteza mai scazuta, dar soferii dornici mai pot observa uneori intarzierea impartita in raspuns.