Curcuminul – cel mai bun prieten al persoanelor vegetariene

Curcuminul - cel mai bun prieten al persoanelor vegetariene
extrasimplu.ro
Share Button

Cel mai cercetat condiment din lume continua sa-si dovedeasca proprietetile terapeutice remarcabile, cel mai recent studiu aratand ca poate compensa unul dintre cele mai dezbatute lipsuri ale dietei pe baza de plante: deficitul (lipsa) acidului gras DHA omega-3 (acid docosahexaenoic).

Curcuminul poate stimula / creste nivelele de Omega-3 (DHA) din creierul persoanei vegetariene, dezvaluie Institutul National al Sanatatii (National Institutes of Health)

Un nou studiu fascinant asupra polifenolului in nunate aurii gasit in radacina plantei de turmeric, polifenol cunoscut si sub numele de curcumina, dezvaluie un nou mecanism prin care prin care acest fitocompus, atat de profund studiat, poate atenua tulburarile cognitive, mai ales in cazul persoanelor vegetariene si vegane.

Intr-un studiu finantat al Institutului National al Sanatatii, intitulat “Curcumina stimuleaza acidul docosahexaenoic din creier: Implicatii in prevenirea tulburarilor de anxietate”, cercetatorii au descoperit ca extractul de curcumina sporeste biosinteza acidului gras esential DHA (acid docosahexaenoic), in creierul sobolanilor.

Deficitul de DHA este frecvent si poate avea o gama larga de consecinte negative asupra functionarii optime a creierului. Daca rezultatele acestui studiu efectuat pe animale se pot aplica si la fiziologia si metabolismul uman, ele pot contribui, in mod semnificativ, la validarea rolulului pe care il au  vegetarianismul sau dieta bazata pe plante in nutritia umana.

Conform studiului,
“Acidul docosahexaenoic este acidul gras omega-3 cel mai raspandit in tesutul cerebral, iar lipsa acestuia este legata de mai multe tulburari neurocognitive, cum ar fi comportamentul anxios, boala Alzheimer, tulburarea depresiva majora, schizofrenia cu psihoza si deficit de atentie.

Rapoartele ample, care au utilizat modele rozatoare, au identificat ca deficitul de DHA in timpul cresterii si dezvoltarii provoaca semnificative deficiente de invatare si memorie. Pe langa faptul ca este esentiala pentru dezvoltarea creierului, includerea in alimentatie a suplimentelor pe baza de DHA este importanta indeosebi in cazul situatiilor dificile, cum ar fi imbatranirea sau leziunile cerebrale.

Vegis

In special, nivelurile scazute ale DHA sunt asociate cu anxietatea generalizata. S-a dovedit ca suplimentarea cu DHA are efecte anxiolitice. Astfel, acizii grași n-3 (omega-3) joaca un rol esential in buna desfasurare a sanatatii creierului si in prevenirea generala a bolilor cognitive.”

Mamiferele trebuie sa consume DHA fie din surse animale (de exemplu peste salbatic, animale hranite cu iarba), fie sa si-l sintetizeze din precursori ai plantelor care contin acizi grasi omega-3, precum acidul afla-linoleic, gasit, de obicei, in seminte de in, nuci si seminte de chia.

Sinteza de DHA are loc, in principal in ficat, creierul fiind capabil sa produca doar o cantitate limitata. Vegetarienii si veganii au, in general, reduse nivelurile de DHA in plasma sangvina, in comparatie cu omnivorii.

Si totusi, in ciuda nivelului scazut al DHA in dieta bazata pe plante, cercetatorii au subliniat: “Multe populatii prospera cu o dieta bazata in intregime pe plante si sunt in masura sa obtina un nivel adecvat al DHA, pentru a sprijini dezvoltarea si plasticitatea  cognitiva”.

Din cauza acestei aparente contradictii, cercetatorii au emis ipoteza conform careia alte componente alimentare din dieta vegetariana “ar putea spori conversia DHA din precursorii omega-3”.

Ei au remarcat, de asemenea, ca studiile efectuate pe animale care arata tulburari cognitive asociate cu deficitul de DHA nu sunt congruente cu datele umane, date care raporteaza abilitatile cognitive normale ale vegetarienilor.

Aceasta discrepanta ii motiveaza sa-si desfasoare investigatia, cu scopul de a determina “daca componentele consumate frecvent in dietele vegetariene traditionale ar putea spori continutul DHA in creier si sinteza de DHA din surse pe baza de plante”.

Studiul a avut trei constatari principale:

– Curcumina imbunatateste sinteza de DHA din precursorul sau, acidul alfa-linolenic (C18: 3n-3; ALA) si creste nivelurile de enzime implicate in sinteza de DHA, precum FADS2 (desaturaza acizilor grasi) si elongaza 2, atat in ficat cat si in tesutul cerebral.
– Curcumina creste sinteza DHA in ficat.
– Tratamentul cu curcumina si ALA ( acid aminolevulinic) a dus la cresteri ale DHA la nivelul creierului si a fost asociat cu un comportament redus de anxietate la rozatoare.

Ei au concluzionat studiul cu urmatoarea sinteza:

-“Luate impreuna, aceste date sugereaza ca extractul de curcumina imbunatateste sinteza DHA, care conduce la un continut ridicat al DHA la nivelul creierului. Aceste constatari au implicatii importante pentru sanatatea umana si pentru prevenirea bolilor cognitive, in special pentru populatiile a caror dieta este bazata pe plante sau pentru populatiile care nu consuma peste, o sursa primara de DHA, intrucat DHA este esential pentru functionarea creierului, iar lipsa acestuia implica mai multe tipuri de tulburari neurologice.”

Cercetatorii au subliniat faptul ca respectivele cresteri ale nivelelor DHA, cresteri datorate curcuminei, pot fi un rezultat indirect al stresului oxidativ redus si al proprietetilor antiinflamatoare ale curcuminei:

“De exemplu, stresul oxidativ este invers proportional cu activitatile enzimelor FASD2 si Δ5 desaturaza [enzime implicate in sinteza DHA] din ficat si s-a emis ipoteza ca reducerea activitatii antioxidante in plasma poate promova inactivarea directa sau expresia redusa a FASD2 la nivelul ficatului. Astfel, efectul curcuminei asupra nivelurilor de FASD2 pot fi indirect legate de proprietatile sale antioxidante”.

Share on Facebook0Share on Google+0Share on LinkedIn1Tweet about this on TwitterPin on Pinterest1Digg thisShare on StumbleUpon1Share on Tumblr0

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.